Arbejder du i den samme branche eller organisation i mange år, er der risiko for, at du kan få et lidt uklart billede af, hvad du kan rent fagligt, og hvor dine styrker ligger. Det er helt normalt – dog kan det give ny energi til din faglighed at blive bevidst om, hvad det egentlig er, du gør så godt.
Når du får fokus på dine styrker og kompetencer, bringer du dig selv aktivt i spil i dit job og gør dig selv til meddesigner i forhold til dine arbejdsopgaver og på, hvordan dit arbejdsliv skal forme sig.
Forskel på styrker og kompetencer
Styrker og kompetencer er ikke nødvendigvis det samme. Styrker er dine særegne kvaliteter, der, når de er veljusterede, skaber trivsel og vækst og er med til at give dig følelsen af at være kompetent, og at have overskud og energi.
Man har identificeret 24 styrker, heraf fx humor, optimisme, mod og vedholdenhed.
– Når du vil identificere dine styrker, kan du spørge dig selv: Hvad er det egentlig, der gør mig god til bestemte opgaver? Hvad giver mig energi, og hvad forekommer let for mig? For når noget er let for dig, er det fordi du netop trækker på dine styrker, siger Sally Lakolk, der er job- og karriererådgiver i Min A-kasse.
Måske er du en haj til Excel, til at undervise, yde kundeservice eller sagsbehandling og administration, men hvorfor er du god til netop disse ting? Det skal du være nysgerrig på – for det er sådan, du indkredser dine styrker. Spørg herefter dig selv, om dine indre styrker er i spil, eller om de trænger til at blive kigget lidt på, siger Sally Lakolk.
Trænger de til et eftersyn, kan du lægge en plan for, hvad der skal til, for at de kommer i spil. For det er først, når dine helt særegne styrker er i spil, at du opnår den arbejdsglæde, du har fortjent og som bidrager til din egen og derved også den generelle trivsel på arbejdspladsen.
Det, der kan ses og måles
Mens styrker altså knytter sig til det, der driver dig, dine særegne kvaliteter, så kan kompetencer i højere grad måles og ses i det, du konkret præsterer:
– I processen med at kortlægge dine kompetencer, er det en god idé at finde en blok frem og skrive ned, mens du spørger dig selv: Hvad er det egentlig jeg bidrager med i praksis? Hvornår er jeg en succes? Hvis andre skulle pege på mine færdigheder og kompetencer, hvad ville de så pege på? Der er stor værdi i at fået skrevet dine kompetencer ned på skrift, fordi det lægger op til refleksion og forpligter dig til at forholde dig til et svar, forklarer Sally Lakolk:
Så selvom du ikke er på udkig efter en ny stilling, kan processen styrke din bevidsthed om dit arbejde. Det kan tjene som en kickstart til en dialog med din leder eller team omkring arbejdsopgaver og ambitioner, og derved være med til at sikre arbejdsglæden både nu og her og i fremtiden.
De 24 styrker er: