Der er planlagt system opgradering i følgende tidsrum:
Start: 26-09-2023 – 22:00
Slut: 27-09-2023 – 03:00
Tilkøb af medlemskab og services vil være utilgængelige i den periode.
Der er planlagt system opgradering i følgende tidsrum:
Start: 26-09-2023 – 22:00
Slut: 27-09-2023 – 03:00
Tilkøb af medlemskab og services vil være utilgængelige i den periode.
Hvad skal jeg være særligt opmærksom på? Spørgsmålene kan være mange inden din kommende jobsamtale – vi er her for at hjælpe dig.
Først og fremmest stort tillykke! Du skal til jobsamtale. Det er godt gået.
Du har skrevet en god ansøgning, og du er blevet kaldt til samtale. Det betyder, at dine kvalifikationer grundlæggende er i orden. Du kan det, der er behov for i stillingen. Og alligevel er du måske lidt nervøs. Nu føles det virkelig som knald eller fald – lidt som om det er ude af dine hænder? Men der er faktisk meget, du selv kan gøre for at gøre et godt indtryk til samtalen. Her får du Min A-kasses råd til at forberede dig godt til jobsamtalen.
Det giver ro i maven at være sikker på alt det praktiske. Hvor afholdes samtalen? Hvilket tidspunkt? Hvordan kommer du derhen og hvor lang tid tager det? Kommer der flere samtaler efterfølgende? Er der noget særligt, du skal forberede dig på?
Alle disse praktiske ting kan du spørge om, når du bliver kaldt til samtale. Og hvis du glemte at spørge om noget, så vil ingen rynke på næsen af dig, hvis du lige ringer eller sender en mail for at få svar.
Det er særligt givtigt at vide, hvor mange der deltager ved samtalen; og ikke mindst hvem de er. Typisk vil du ved første samtale møde den rekrutterede leder, måske en kollega (fx tillidsrepræsentanten) og muligvis også en HR-medarbejder. Det er meget nemmere at forberede dig, når du ved, hvem du kommer til at sidde overfor. Husk også, at forskellige mennesker kan have forskellige tanker om stillingen, så det kan være en god idé at huske at have ’budskaber’ til alle i ansættelsesudvalget.
Den opringning til virksomheden, som du lavede, inden du skrev din ansøgning er virkelig værdifuld nu. Her fik du god, brugbar information om virksomheden og afdelingen, som du ikke kan finde på nettet. Og som det vil virke lidt fjollet at ringe og spørge om nu, hvor du er kaldt til samtale. Du ved formentlig noget om, hvad virksomhedens og afdelingens aktuelle udfordringer er. Du har måske også spurgt lidt til, hvorfor stillingen er ledig – om det er en genbesættelse eller en nyoprettet stilling. Og du ved noget om, hvad det er, den rekrutterende leder drømmer om, at hendes nye medarbejder kan bidrage med. Alt den viden skal du bruge nu, når du forbereder dig. Det giver dig mulighed for at målrette din indsats til samtalen, så det du fortæller om dig selv, er relevant for arbejdsgiveren.
Du har formentlig også allerede en del viden om virksomheden mere generelt. Ellers skal du sørge for at få det. Her kan du passende bruge Google eller ChatGPT til at hjælpe med at lave din baggrundsresearch. Bliv klogere på, hvordan du kan bruge ChatGPT her.
Din baggrundsresearch vil give dig en god forståelse for, hvad forretningen går ud på. Måske er der nogle ting, du er nysgerrig på, men som du ikke kan finde frem til? Så spørg til jobsamtalen – det viser interesse.
“Fortæl lidt om dig selv” eller ”Hvorfor skal vi ansætte dig i stillingen?”. Øv dig i at svare kort på disse spørgsmål. Din elevatortale er din ultrakorte salgstale og skal helst sidde lige i skabet, da den sætter scenen for resten af jobsamtalen.
Elevatortalens navn kommer af, at du skal kunne nå at præsentere dig selv i løbet af en kort tur i elevatoren, altså max 2-3 minutter.
En opbygning af elevatortalen ser således ud:
Forestil dig, at du sad på den anden side af bordet under samtalen. Se med kritiske øjne på dit CV og din ansøgning. Hvilke ting tror du, at arbejdsgiveren gerne vil høre mere om? Hvilke ting ville du selv spørge ind til? Det er tit interessant for en arbejdsgiver at vide noget om, hvilke resultater, du har opnået i dine jobs. Du vil nok også blive spurgt om årsagerne til dine jobskifter.
Selvom det er en gammel traver, så kan du godt regne med at blive spurgt om din styrker og svagheder. Måske synes du – ligesom mange andre mennesker – at det er svært at tale om dig selv. Men hele jobsamtalen er en lang, begavet salgstale for dig selv. Så selvfølgelig skal du kunne fortælle om dine styrker og svagheder. Vær ærlig: Alle mennesker har svagheder, så det er ikke diskvalificerende i sig selv. Arbejdsgivere elsker, når du har selvindsigt og har udviklet gode strategier til ikke at lade dine svagheder spænde ben for dit arbejde. Så hvad er dine styrker og svagheder? Det kan være en god idé at spørge dit netværk, familie, venner, kolleger, tidligere chefer eller lignende. Nogle gange kender andre os ret godt.
ChatGPT kan være en rigtig god sparringspartner, når du skal forberede dig inden din jobsamtale. Vi har samlet en række gode spørgsmål, som du kan stille ChatGPT, og som kan hjælpe dig i din forberedelse. Få guiden til, hvordan du bruger ChatGPT inden din jobsamtale.