Hvordan skriver man en god ansøgning?

Der er planlagt system opgradering i følgende tidsrum:

Start: 26-09-2023 – 22:00
Slut: 27-09-2023 – 03:00

Tilkøb af medlemskab og services vil være utilgængelige i den periode.

OK

Mangler du tips til din ansøgning?

En god ansøgning er målrettet, har et overskueligt layout, og så skal du kunne vise, hvordan du kan skabe værdi for virksomheden, hvor du søger.

Her får du vores bedste råd til, hvordan du skriver en god ansøgning, som får dig til samtale. Læs også om, hvordan du skriver et godt CV.

Gode råd til at skrive en ansøgning

Hvordan skriver man en god ansøgning? I din ansøgning skal du vise virksomheden, at du kan tilføre dem værdi. I din ansøgning skal du derfor byde på noget interessant og unikt, så virksomheden får lyst til at invitere dig til samtale.

I starten af din ansøgning bør du derfor svare på følgende:

  • Hvorfor brænder du for stillingen?
  • Hvilken værdi kan du tilføre virksomheden, hvis de ansætter dig?

Du bliver ikke inviteret til samtale, fordi du er sælger, spiller badminton og er gift på 15. år. Du bliver inviteret til samtale, hvis du kan hjælpe med at løse virksomhedens udfordringer og udnytte dennes potentialer. Og netop dét skal kommunikeres.

Her er 3 gode råd til, hvordan du skriver en god ansøgning:

  1. Tro på dine evner og vær stolt af dine resultater – men overdriv ikke.
  2. Skriv, hvad du kan, og udelad at skrive det, du ikke kan.
  3. Brug humor med omtanke – du kan nemt blive misforstået.
Vis, at du kan løse virksomhedens udfordringer

Kender du ikke umiddelbart virksomhedens udfordringer? Så find ud af det ved at nærstudere jobannoncen og kig efter, hvilke udfordringer, virksomheden står med. Brug tid og energi på at søge informationer om virksomheden på Google, sociale medier, i medieomtale og evt. gennem samtaler med (tidligere) ansatte. Du kan f. eks. hente informationer på virksomhedens hjemmeside, søge på internettet eller ved at spørge i dit netværk, om nogen kender virksomheden eller nogen, som er ansat der. Brug gerne LinkedIn for at se, om du kender nogen i 1.,2. eller 3. led, der kender en medarbejder hos netop den virksomhed.

Det er en udbredt misforståelse, at du skal skrive om dig selv i din ansøgning, og at du skal skrive, hvad DU får ud af at arbejde for virksomheden. I stedet bør du fokusere din ansøgning, så du viser, hvad VIRKSOMHEDEN får ud af at ansætte dig. Samtidig skal du i din ansøgning også vise, at du kan afhjælpe virksomhedens udfordringer, og at du kan indfri deres potentialer.

I din ansøgning bør du fremhæve, hvad virksomheden får ud af dine kompetencer. Brug gerne talemåden “show it, don’t tell it”. Med andre ord: Fortæl ikke bare, at du kan hjælpe dem. Vis det gennem eksempler. I eksemplerne bør du helt konkret vise, hvad du vil gøre for at hjælpe virksomheden.

Målret din ansøgning – hver gang

Dette er nok et af de bedste råd, der findes. Målret din ansøgning – hver eneste gang. Når man sidder på den anden side af bordet og læser over 100 ansøgninger, er det meget tydeligt at se, hvilke ansøgninger, der er en standardskabelon, og hvilke ansøgninger, der er skrevet fra bunden.

Alle mennesker er forskellige, og du er helt unik. Derfor kan du ikke finde en standardopskrift på en ansøgning. Du er med andre ord nødt til at skrive med din helt egen stil og stemme – tilpasset den enkelte virksomhed og det enkelte job.

I din ansøgning skal du vise, hvem du er. Giv din ansøgning personlighed. Og brug derfor ikke (for mange) gentagelser fra andre ansøgninger. Hver ansøgning skal altså målrettes den enkelte virksomhed og deres jobopslag. Bruger du et standardansøgning, som sendes ud til flere forskellige virksomheder, vil det være tydeligt, at du ikke har brugt tid på at sætte dig ind i, hvem virksomheden er. Derfor vil medarbejderen, HR-konsulenten eller rekrutteringsbureauet hurtigt vælge dig fra.

I ansøgningen skal du argumentere for, hvorfor netop du er den rigtige kandidat til jobbet. Du skal svare på, hvorfor du søger jobbet, hvad du kan tilbyde, og hvordan dine kompetencer kan bruges i stillingen. Ansøgningen skal derfor  ikke være en gentagelse af dit CV.

Vis, at du brænder for jobbet. Én, der brænder for sit arbejde, er betragteligt mere værd end én, der sender den samme ansøgning til alle virksomheder uden at fortælle, hvorfor de ønsker at arbejde for netop denne virksomhed.

Match dine kompetencer med virksomhedens

I din ansøgning skal du fortælle læseren, hvordan du matcher stillingsopslagets krav til faglige og personlige kompetencer. Du skal overbevise læseren om, at du er den rette person til jobbet.

Svar på, hvordan du vil bruge din erfaring og dine kompetencer i den konkrete stilling. Fokusér på det, som kendetegner dig fagligt og som medarbejder, og underbyg gerne med to-tre konkrete eksempler.

Sprog, form og layout i en ansøgning

Det er vigtigt, at din ansøgning fremstår enkel og overskuelig for læseren. Hold så vidt muligt ansøgningen på én enkelt side. Tilstræb at skrive i et levende, aktivt og personligt sprog frem for at skrive lange, formelle og passive sætninger.

Vælg en læsevenlig skrifttype og gå ikke for langt ned i skriftstørrelse. Brug gerne skriftstørrelse 12. Brug evt. 1,5 i linjeafstand.

Nogle gange foretrækker virksomhederne at modtage ansøgningen som en vedhæftet fil i en e-mail. Skriv ikke din ansøgning direkte i e-mailen, men brug e-mailen til en kort beskrivelse af det du vedhæfter, f.eks.: ”Hermed fremsendes CV og ansøgning til stillingen som [indsæt stillingsbetegnelse]…”. Husk at vedhæftede din ansøgning og CV som en pdf-fil og ikke som en Word-fil.

Mange virksomheder anvender dog kun deres eget rekrutteringssystem, hvor man har mulighed for at uploade sin ansøgning og CV.

Sproglige eksempler i en ansøgning

I stedet for at skrive: ”Jeg er fleksibel, har salgserfaring og gode kommunikationsevner… ”, som kan læses i dit CV, bør du konkretisere det ved at skrive, hvordan denne erfaring kan gavne virksomheden.

Du kan derfor f.eks. skrive:

“Jeg har salgsfaring indenfor xxx, hvor jeg med succes har opnået mit budget i over index 125 gennem flere år. Samtidig har jeg skabt øget kundetilfredshed, hvilket bl.a. er kommet til udtryk gennem virksomhedens forbedrede kundetilfredshed i flere undersøgelser.”

eller:

“Jeg har erfaring med og flair for at kommunikere om produkternes tekniske fordele på en, for kunden, let forståelig måde, hvilket jeg mener vil komme [indsæt virksomhedens navn] kunder til gode”.

Download gratis ansøgningsskabeloner

Min A-kasses jobkonsulenter hjælper dig med din ansøgning

Det tager tid at skrive en god ansøgning og er ikke noget, du ordner på 10 minutter.

Husk, at du altid er velkommen til at tage kontakt til en af vores erfarne job- og karriererådgivere, der er klar til at give feedback på din ansøgning og dit CV. Hvis du har brug for en snak om f.eks. jobsøgningsstrategi eller gode råd til jobsamtalen eller lignende er dette også en mulighed.

Brug for et par ekstra øjne på din ansøgning?

Vi hjælper gerne med at give feedback på din ansøgning og dit CV. Ring til os på 70 12 37 82 eller send en e-mail til karriere@minakasse.dk, hvor du vedhæfter din ansøgning og/eller CV. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.